ارتباط مبلمان با طراحان دکوراسیون منزل همچون ارتباط متصدیان کتابخانه با کتاب ها می باشد. علت این امر این است که طراحی دکوراسیون داخلی متمرکز بر طراحی وایجاد فضا ها می باشد و مبلمان سبب ایجاد فضا می شوند. حال در این مقاله از دیدگاه های متفاوت به نوع ایجاد فضا در طراحی دکوراسیون توسط مبلمان می پردازیم .
مبلمان یک اثاثیه صنعتی و دست ساز بشری برای بهبود در زندگی فردی و اجتماعی پدید آمده است. مبلمان منزل معمولا بصورت پیش ساخته و یا بصورت سفارشی توسط طراحان دکوراسیون داخلی انتخاب و استفاده می شود. هر مبلمانی با توجه به نوع نیاز ها و نوع کاربری مشخصی طراحی می شود . یک مبلمان باید مشخص کند که می خواهد نیاز خوردن یا خوابیدن و استراحت و یا نشستن مانند صندلی را برای فرد فراهم کند .
همچنین نوع کاربری مبلمان تعیین می کند که فضای مورد استفاده چه نیاز هایی را در خود جای داده است . تجزیه تحلیل اینکه فضای دکوراسیون منزل قرار است چه نیاز هایی را پاسخ دهد و چه فعالیت هایی در آن صورت خواهد گرفت همیشه شامل جای گیری و چیدمان مبلمان در محیط خواهد بود . وظیفه اصلی مبلمان حتی نوع اکسسوری های مورد استفاده در محیط دکوراسیون منزل را و سبک طراحی آنها رو نیز تعیین می نماید.
شاید بتوان گفت که مبلمان ارتباط بسیار اساسی با پیدا سازی دکوراسیون داخلی در ابتدای امر خواهد داشت . یکی از مثال های خوب برای اهمیت نوع کاربری مبلمان در طراحی دکوراسیون داخلی، استفاده از مفهوم مبلمان در قسمت انتظار فرودگاه ها می باشد. این مفهوم با سوال هایی همراه خواهد بود که کدام ناحیه مسافران نیاز به استراحت و یا نیاز به جایگاهی برای نشستن دارند. این مکان کجاست و چه ویژگی در طراحی دکوراسیون داخلی خود باید دارا باشد ؟ مبلمان همیشه با مفهومی برای استراحت و ریلکس شدن دارد .
مبلمان و مفهوم کاربرد در فاز طراحی دکوراسیون داخلی همیشه نقش اصلی داشته است. با استفاده از تعریف، طراحی فضای داخلی برقراری ارتباط و تقسیم بندی فضا براساس نیاز های مشتریان می باشد که برعهده یک طراح دکوراسیون داخلی می باشد. حال جای گیری مبلمان در محیط با توجه به تعاریف، در بیشترین حد توجه قرار می گیرد.
طراحی دکوراسیون داخلی شامل فازی به نام چرخه حرکتی نیز می شود. این واژه بدین معنا هست که افراد در داخل فضا براحتی حرکت کرده و جریان مناسبی از نقل و انتقالات را ایجاد نماید. برای بهترین کارایی، مبلمان همیشه در جایی قرار می گیرد که مسیر های اصلی رفت آمد را قطع نکند. این موضوع نشان می دهد که چیدمان کلی محیط حول قرار گیری دقیق مبلمان در فضا صورت خواهد گرفت. بهمین دلیل مبلمان واژه های چرخه حرکتی و برآورده کردن نیاز ها رو همواره همراه خود دارد .
به همین نسبت اهمیت ذکر شده، مبلمان در طراحی دکوراسیون داخلی یک عنصر بسیار پایه ای و اصلی می باشد . طراحان دکوراسیون داخلی از مبلمان برای ایجاد حس رضایت بخشی استفاده می کنند. آنها برای این منظور از طراحی های دو بعدی و سه بعدی برای چیدمان مبلمان استفاده می کنند و در طراحی و مدل سازی های سه بعدیخود از پارامتر هایی همچون نوع پارچه، رنگ بندی ، اندازه و شکل هندسی مبلمان بهره می گیرند. اولین گام ها در طراحی از مبلمان آغاز می گردد. بعنوا ن مثال مبلمان همچون قطعات پازلی براساس سایز، مساحت تقسیم بندی شده، سبب ایجاد یک ریتم خاص در دکوراسیون داخلی می شود و همچنین سبب ایجاد یک هارمونی با اقسام وسایل موجود در دکوراسیون همچون شومینه، کتابخانه می شود.
همچنین ایجاد حس تعادل در محیط بسیار وابسته به جای گیری مبلمان در فضا دارد. مبلمان همواره با مفهوم ثبات و پایداری خود را در دکوراسیون داخلی مطرح می کند. بهترین بخش برای قرار گیری مبلمان در محیط جایی می باشد که از نظر بصری بعنوان یک مرکز ثقل در دکوراسیون محیط شناخته شود .
یکی مهم ترین وظایف طراحان دکوراسیون داخلی انتخاب و چیدمان مبلمان می باشد. در انتخاب مبلمان اولین پارامتر ویژگی های کاربران و نوع فعالیت آنها می باشد. طراحان داخلی هدف از مبلمان را براساس ویژگی هایی همچون پاسخگویی به نیاز ها، انعطاف پذیری، پایداری و بقا و ابعاد می سنجند. آنها مفهوم هایی همچون جامعه، احساسات و ارزش های فرهنگی را مد نظر قرار می دهند. مبلمان تجلی ویژگی های شخصیتی فرد می باشند، از این رو بسیار تاثیر گذار خواهد بود .
در انتخاب و تنظیم مبلمان، طراحان دکوراسیون داخلی مجموعه ای معلومات مهندسی و هنری را مجتمع می کنند . تعریف مفهوم مبلمان یکی از مهمترین وظایف طراحان دکوراسیون داخلی می باشد . آنها باید سلایق مختلف و متنوع مشتریان خود را دریافت و سپس براساس نیاز هایشان پاسخ مناسبی تحت عنوان انتخاب مبلمان صحیح را پدید آورند.
بازار شیشههای دکوراتیو، محل عرضهٔ فنآوریها و صنعت جهانی شیشه است. فنآوریهای جدید تولید انبوه و امکانات و گزینههای مختلف محصولات، با سرعتی که بیشتر شبیه به بازار محصولات الکترونیک است تا صنعت ساختمان، در حال ورود به بازار هستند.
«کریس مامِن»، مدیر عامل شرکت «فنآوری شیشه اِمتری» میگوید: بازار شیشههای دکوراتیو به سرعت در حال تغییر است. چیزهایی که تنها دو سال پیش جدید، منحصر به فرد یا خاص بودند، اکنون قدیمی و متداول هستند. هرکسی، از طراحان تا صاحبان املاک، کارخانهداران، تولید کنندگان ابزار و... میخواهند کار جدیدی با شیشههای دکوراتیو بکنند.
صنعتگران عرصهٔ شیشه، تنوع وسیعی از انواع شیشه را ایجاد کردهاند که هر مورد آن منحصر به فرد بوده، تا سالهای اخیر هم وجود نداشته است؛ مثلاً تصویرسازی دیجیتال روی شیشه، حدود ۶ سال عمر دارد. شرکت «گلَس بیلد» آمریکا تجهیزات آن را تأمین میکرد. در این فنآوری، رنگآمیزی به کمک خمیر سرامیک روی شیشه انجام میشد؛ اما امروزه فیلمهای متنوع ظریفی با جزئیات(ریزولوشِن) بالا با شیشه لمینیت، یا بر روی سطح آن چاپ میشوند. این عمل گاهی همزمان با تولید شیشه انجام میشود و گاهی بعد از نصب آن.
پدیدههای عرصهٔ شیشههای دکوراتیو، توسط طراحان و آرشیتکتهایی که به دنبال راه حلهای خاص برای مشکلات طراحی میگردند هدایت و مطالبه میشوند. آنها به دنبال زبان و بیان جدید در صنعت شیشه هستند، که با معماریشان مرتبط باشد.
طراحان پیشرفته، به دنبال محصولات شیشهایی هستند که جدید و منحصر به فرد بوده، نمونههای آنها در طراحیهای دیگر استفاده نشده باشد؛ طراحان دوست دارند اولین به کار برندهٔ محصولات جدید باشند.
صنعت طراحی، تحولی عظیم در رنگ را تجربه میکند و به طرف افزایش تقاضا برای شیشههای پشت رنگی پیش میرود. رنگهای مختلف برای شیشهها از سبز و آبی تا رنگهای مد هر سال، صورتیها و بنفشها با ظاهری درخشنده، مورد تقاضا هستند، که این نوید بخش آیندهای مطلوب برای بازار شیشههای دکوراتیو است.
تولید کنندگان شیشههای دکوراتیو هم با افزایش دادن تنوع در محصولات پشت رنگی، به این افزایش تقاضا پاسخ دادهاند. معرفی انواع شیشههای پشت رنگی، مقدار شیشهٔ به کار رفته در دیوارهای داخلی ساختمانها را با توجه به طیف رنگهای در دسترس، افزایش داده است.
شیشههای پشت رنگی «گلَس پرو»: رنگهای روشن مختلف با ماندگاری طولانی و ویژگیهای مختلف برای انواع آب و هوا دارند، که میتوانند لمینِیت شوند و برای مقاومت در انواع وضعیتهای شیمیایی، سایش و خراشیدگی مجهز شدهاند. طیف کامل رنگهای «پَنتون» در این شیشهها گنجانده شده و شامل رنگهای با جلوهٔ مرواریدی و متالیک نیز هست.
قطعات شیشهای «آیس بلو کبالت» از شیشهٔ مذاب: ضخامت ۳/۴ تا یک اینچ(۲/۵۴ سانتیمتر) دارند و از شیشهٔ مینای شفاف ساخته شدهاند. این قطعات برای استفاده به عنوان روکش و پرداخت نهایی سطوح و برپا کردن دیوارها و باکسهای بکلایت دار، سطوح کانتر شیشهای و پارتیشنهای شیشهای مناسبند.
شیشههای رنگ اندود از شرکت «بِندهایم»: شامل ۲۰ طرح مختلف الهام گرفته شده از طبیعت و آخرین پدیدههای سطوح دکوراتیو هستند که رنگهای یکنواخت و بافتدار مختلف را شامل میشوند. سطوح آنها برای دستیابی به مقاومت بالا و نگهداری آسان طراحی شده، مناسب برای استفادههای مکرر و مداوم همراه با ترافیک تماس بالا مانند کاربرد در لابیها، آسانسورها، آشپزخانه و حمام است. بندهایم خدمات داخل منزل شامل برش، پولیش، واترجت(کارواش)، لمینیشن، سختسازی و تولید سفارشی هم ارائه میدهد.
تولید کنندگان شیشهٔ دکوراتیو، بافت سطح شیشه را هم به محصولات خود اضافه کردهاند. تقاضا برای شیشهٔ بافتدار با الگوهای منحصر به فرد و تولید سفارشی در حال افزایش است. بافتهای سه بعدی، در آن واحد ملموس و شفاف هستند. این بافتها، هنگام بازی با نور، مقداری اعوجاج به تصویر میبخشند، که به جز دیدن خود شیشه، تماشای آن سوی شیشه را هم سرگرمکننده میکند.
به جز پدیدههای روز، گزینههای قدیمی هم گاه طرفدار و رونق جدیدی پیدا میکنند؛ مانند بافت شیاردار، که البته هرگز از صحنهٔ تولید کنار نرفته، اما امروز بیشترین طرفداران خود را پیدا کرده است.
الگوی «اولی ویا» از شرکت «ژوئل بِرمان»: یک الگوی سه بُعدی است که از صنعت فرمدادن شیشهٔ مذاب الهام گرفته شده و یاد آور دو نیروی جاذبه و نیروی نامرئی طبیعت است، که در بافت شیشه، حرکتهای مخالفی را تداعی میکنند. الگوی «ویر» از شرکت «نِیثِن آلِن»: عبارت است از سطحی زیگزاگی، که جلوهٔ سه بُعدی عمیقی به شیشه میدهد. این طرح، سطح آکاردئون را تداعی میکند و در حالتهای ارگانیک و بافت ساتن تولید شده است. این الگو را میتوان از شیشهٔ شفاف، شیشهٔ با آهن کم و در رنگهای مختلف تولید کرد. پرداختهای رنگی یا برفکی هم بر روی شیشه قابل پیاده سازی هستند، در حالی که از بابت ملاحظات ایمنی هم میتوان شیشه را به مدلهای آبدیده نشکن(سکوریت) یا لمینیت ایمنی تبدیل کرد. از این نوع شیشه، میتوان در پارتیشنهایی که سطوحی از حفظ حریم خصوصی در آنها مهم است، استفاده کرد و مقدار کدورت آن را هم میتوان با افزایش درصد پرداخت برفکی نسبت به پرداخت رنگی، افزایش داد.
الگوی «آیس کَپ» از شرکت «گاردیَن اینگِلَس»: یکی از بافتهای استاندارد شرکت گاردین، آیس کپ است که یخ سطح دریا را تا حدود نسبتاً دقیقی شبیهسازی میکند و با کمی جا به جایی نور، میتواند جداسازیی با رعایت حریم نیمه خصوصی بین دو طرف خود فراهم کند. استفاده از آن برای دفاتر، مراکز درمانی، مسکونی و... مناسب است. از این مدل شیشه میتوان در طراحی و ساخت درها، دیوارها و پارتیشنها، سطوح حمام، غرفههای فروشگاهی و نمایشگاهی، اکسسوریها و مبلمان، به صورت تنها و یا با ترکیب با سایر مدلهای شیشههای دکوراتیو استفاده کرد، که حالت ترکیبی اخیر، میتواند کارکردهای جدیدی را از جمله کنترل صوتی، حفظ حریم خصوصی، کنترل نور، ایمنی و مقاومت در برابر خراشیدگی به آن بیافزاید. آیسکپ میتواند برش بخورد، قالبریزی شود، آبدیده شود، لمینیت شود و بالأخره پشت رنگی شود.
تصویر سازی دیجیتال بر روی شیشه در دکوراسیون داخلی، در انواع فرمهای مختلف خود، به تمرکزی از فنآوری و توسعهٔ محصول در صنعت شیشههای دکوراتیو تبدیل شده است. در کمتر از 10سال، صنعت شیشهٔ دکوراتیو، روشهای فراوانی برای طراحان ابداع نموده است تا تصاویر سفارشی را چه به روش چاپ دیجیتال سطحی و چه به روشهای چاپ روی فیلمهای چسبیدنی یا لایههای داخلی با جزئیات بالا روی شیشه قرار دهند.
صنف طراحان داخلی، بسیار با چاپهای دیجیتال روی شیشه آشنا شده است؛ آنها هر روزه از شیشههای دکوراتیو چاپدار در پروژههای بیشتر و بیشتری استفاده میکنند و این امکانات به آنها اجازهٔ نوآوری بیشتری در طراحیهایشان میدهد، به ترتیبی که در مجموع، سطح طراحیهای داخلی این صنف و تجربیات و انعطاف پذیری اعضا در پذیرش ایدههای نوین بهبود مییابد.
شیشههای چاپ دار دیجیتال، به پدیدهٔ پیشروندهای در صنعت دکوراسیون داخلی تبدیل شده است. ظرفیتهای جدیدترین نسل تجهیزات دکوری، از سوی طراحان و معماران درک شده، مورد استفاده و مانور طراحی قرار میگیرد.
تصویرسازی روی شیشه با استفاده از جوهرهای «اچ»(سیاهقلم کاری) نیز امروزه رواج دارند که برای تصویرگری الگوها، تصاویر، لوگوها و تصاویر محو استفاده شده، تکنیک «اسید ــ اچ» را در ذهن تداعی مینماید.
ــ «تصاویر کریستال» از شرکت «اِی جی سی»: جدیدترین محصول از سری شیشههای دکوراتیو «اِی جی سی کریستال اینتِرییُور» شمال آمریکاست. کریستال شفاف و کمآهندارِ دکوراتیوِ لمینیت شدهای است که چاپ دیجیتالی تصاویر روی آن، شامل آثار هنری سفارشی، عکاسیها و رنگهای تخت با جزئیاتی بالغ بر ۱۴۴۰ نقطه بر اینچ، ترکیب دلپذیری با مدیای شیشه ایجاد نموده است. این محصول در نسخههای شفاف، نیمهشفاف و کدر در دسترس بوده، میتواند به صورت یکپارچه یا به عنوان قسمتی از واحد جداکنندهای شیشهای کار گذاشته شود. تصاویر کریستال از ابعاد ۱۲ × ۱۲ اینچ تا ۶۰ × ۱۴۴ اینچ با ضخامت ۶ تا ۱۹ میلیمتر برای این محصول قابل سفارش هستند. محصول «تصاویر کریستال»، الزامات ایمنی را رعایت کرده است و لذا مناسب برای کار گذاشته شدن در ورودی ساختمانها، نورگیرهای سقفی، روکشهای دیواری و نمایشگرهای هنری گرافیکی است.
ــ شیشهٔ «اسکرین پرینت» از شرکت «ترای وییو»: محصولی جدید از سری «پرایم ایمیج گرافیکس لاین» با روکشهای روشن، اشباع، شفاف و دائمی و گزینههای رنگی شامل: «لایت فَست» و درخشان است. این محصول میتواند یکپارچه یا لمینیت شده با لایههای میانی متنوع برای به دست آوردن جلوههای شفافیت یا جلوههای بصری دیگر سفارش داده شود. کاربریهای ممکن برای این محصول عبارتند از: کف، پنجرهها، درها، مبلمان و پارتیشنها.
ــ پرینت دیجیتال روی شیشه، از شرکت «استاندارد بِنت گلَس»: مدلهای اخیر ۲۰۱۴ این محصول، با استفاده از فنآوریهای «دیپ تِک» تولید شدهاند. این شرکت توانایی چاپ دیجیتال با جزئیات ۷۲۰ نقطه بر اینچ در ابعادی تا حداکثر ۱۱۰×۱۴۶ اینچ دارد. محصول چاپ شده در هر دو حالت دکوراسیون داخلی و خارجی قابلیت نصب و استفاده دارد. شیشههای قابل چاپ با این فنآوری، عبارتند از انواع: تخت، منحنی، یکپارچه، آبدیده و لمینیت.
برای تکمیل کردن طراحیهای استاندارد یا سفارشی، بافتدار یا دارای لایههای داخلی، همیشه تقاضا برای شیشههای لمینیت شده وجود دارد. شیشههای لمینیت شدهٔ سفارشی، قلهای در محبوبیت را تجربه میکنند. ترکیبهای نوآورانه در هماهنگی با بسترهای دکوراتیو و لایههای درونی، پرینتها و بکپرینتها، ابتکار طراحان و معماران را بالا بردهاند.
ــ کلکسیون «اِندلِس اینترلِییِرز» از شرکت «گَلِکسی گلَس»: شیشههای لمینت شدهٔ سفارشی برای کارگذاری در پروژههای معماری و دکوراتیو هستند، که قابلیت استفاده در طیفی از موارد اجرا از جمله: پوششهای دیواری تا درها و پارتیشنهای کنارروشن دارد. همهٔ محصولات این دسته، رنگ و پولیش سطحی دریافت میکنند، که نوع آن با توجه به سبک دکوراسیونی که قرار است در آن کار گذاشته شوند، قابل تعیین است. ضخامتهای این سری محصولات عبارتند از: سه هشتم اینچ، پنج هشتم اینچ، سه چهارم اینچ، نصف اینچ و یک اینچ. ابعاد بسیار متنوعی از پنلهای این محصول، شامل پنلهای ابعاد بزرگ نیز در دسترس است. ابعاد کاملاً سفارشی با دقت زیاد با احتساب لبهها و شیارها برای این محصول قابل ارائه است، به طوری که پس از باز کردن بستهبندی، بتوان قطعات آن را بلافاصله در کار نصب کرد.
ــ «ماگلیا» از شرکت «پالپ استودیو»: آخرین محصول این شرکت است که یک مش (آرماتور یا شبکه) معماری در میان ورقههای شیشهٔ لمینیت شده است. مشهای یاد شده در مدلهای موج دار مختلف و انواع فلزی ارائه میشوند.
آرشیتکتها به شیشههای عوض شدنی هم تمایل نشان میدهند. شرکت «اسکات» محصولی تولید کرده است که از یک شیشهٔ شفاف، به یک آینه تغییر ماهیت میدهد؛ شرکت گاردین، پیش از این، محصولی را روی شیشهٔ شفاف لمینیت کرده بود که با وصل شدن جریان الکتریکی، سطح آن را از کدر به شفاف تبدیل میکرد. این محصول قابلیت بازکردن راه ورود نور فراوان را در حالت شفافیت و حفظ حریم خصوصی را در هنگام کدورت فراهم میکند.
ــ شیشهٔ «میرونا» از شرکت اسکات: آینهای است که به شیشهای نیمه شفاف قابل تبدیل شدن است. این محصول معمولاً برای پوشاندن مانیتورها و تلویزیونها به کار میرود؛ به ترتیبی که وقتی مانیتور روشن باشد، صفحهٔ نمایش آن قابل دیدن است و وقتی که خاموش شود، شیشهٔ مقابل آن به یک آینه تبدیل میشود. این قابلیت، میتواند دیوارهای هوشمند در یک محیط داخلی خلق کند که بسیار جالب خواهند بود؛ در حالی که شیشههایی که حالت دائمی نیمهآینهای دارند، باعث میشوند که نمایش تلویزیون با شفافیت کامل صورت نگیرد.
ــ شیشهٔ «پرایوا سویچ» از شرکت «کریستا کِروا»: محصولی لیمنیت شده است که حفظ سریع حریم خصوصی را با زدن یک کلید فراهم میکند. این محصول ابتدا شفاف است و وقتی که کلید آن زده شود، سطح آن به سرعت به حالت نیمه شفاف تبدیل میشود. کریستالهای السیدی موجود در این محصول، اجازهٔ عبور نور را از یک پروژکتور برای عبور دادن تصاویر و نمایش آن در دو طرف شیشه در حالتی که شیشه کدر است، میدهند.
طراحان در سالهای اخیر، به دنبال متریال شیشه برای کف و پلهها هستند. کف و پلههای شیشهای با الگوها و رنگهای منحصر به فرد و سفارشی، پدیدهای پرطرفدار برای شیشههای ام.تری هستند. اکنون که طراحان خود را محدود به تعداد کمی از الگوهای استاندارد نمیبینند، از قابلیتهای جدید پدیدههای طراحی شیشهای برای سفارشیسازی پروژههای خود استفاده میکنند.
محبوبیت کفهای شیشهای منجر به توسعهٔ مداوم فنآوری سطوح ضدلغزش شده است. شیشههای کف متریالی هستند که قابلیت راهرفتن روی خود دارند و نیاز به پرداخت ایمنی نهایی دارند که به راحتی قابل تخریب نباشد. شرکت «استودیوهای شیشهٔ نِیثِن آلن» دو محصول از این پرداختها را تولید کرده است به نامهای «سمباده شیشهای» و «پیکسل»، که نیازهای نامبرده را مرتفع کنند. فنآوریهای جدید چاپ دیجیتال، شامل جوهرهای پیشرفتهٔ مجهز به قابلیت کنترل انقباض برای تصویرسازی روی کفهای شیشهای است.
ــ محصول «ام. پرینت ترَکشِن» از شرکت ام.تری: در صنعت چاپ شیشه، این محصول کنترل انقباض توسط شرکت ام.تری به بازار عرضه شده است. شیشههای چاپ شده به صورت تمام رنگی با جزئیات چاپ بالا و سطح ضد لغزش برای کارگذاشتن در کف محیط، هماکنون در دسترس هستند. شیشههای سفارش داده شده قابل چاپ با تقریباً تمام موضوعات گرافیکی قابل طراحی از نقاط رنگی ساده تا عکسهای رنگی هستند. مشتریان میتوانند شیشههای فوق شفاف «استارفایر» یا «اسید تِک» و یکی از انواع لایههای داخلی را برای شیشهٔ مورد نظر خود انتخاب کنند.
ــ محصول کف شیشهای از شرکت «جاکی مو»، به نام «آلتیمِیت پرایوِسی فراست» به بازار عرضه شده است، که عبارت است از یک شیشهٔ برفکی نیمهشفاف که دست کم یک لایهٔ داخلی دارد. تعداد این لایههای داخلی با توجه به ضخامت مورد سفارش تفاوت میکند. این محصول بسیار شیک و ساده با قابلیت عبور نور برای مراکز عمومی ایدهآل است. کلکسیونی از شیشههای دکوراتیو تولید شده توسط همین شرکت به منظور تکمیل طراحی با قرار گرفتن در کنار این محصول نیز به بازار عرضه شده است.
تقاضاهای روزافزونی برای پانلهای بزرگ دکوراتیو از جنس شیشه وجود دارد. آرشیتکتها تقاضای پانلهای شیشهای بزرگتر میکنند، حتی پانلهایی که چاپ دیجیتال هم شدهاند؛ که امروزه به وسعت در بازار در دسترس هستند. این محصولات امکان کم کردن هزینه را برای اجرای طراحیهایی که بدون استفاده از پانلهای شیشهای، با استفاده از روشهای دیگر اجرا گرانتر تمام میشدند، فراهم میکند.
ــ تولید شیشهٔ عمودی سی.ان.سی، توسط شرکت «جی.جی.آی»: دستگاه سی.ان.سی برای ساخت و پرداخت عوارض سطح پانل شیشهای به کار میرود و به تولید کننده اجازه میدهد که با دقت بالا عملیات کنگرهدار کردن، سوراخ کردن، شیاردار کردن و پولیش کردن شیشههای ابعاد بزرگ را تا 236 اینچ(6 متر) در 102 اینچ(2 متر و 60 سانتیمتر) انجام دهد.
تمایل فزاینده برای ساختمانهای سبزتر، منجر به افزایش تقاضا برای شیشههای دکوراتیو شده است. کاربرد بیشتر شیشههای دکوراتیو، وابسته به بهرهوری انرژی و تمایل به استفاده از نور طبیعی است. جذابیت استفاده از شیشههای دکوراتیو، در واقع بازتر شدن دست طراحان در ابراز مفاهیم مورد نظرشان بر پایهٔ زیبایی و شفافیت لوازم دکوراتیو مورد استفادهٔ آنهاست، در کنار مزایایی که کاربرد این گروه از شیشهها دارد؛ از جمله: وارد شدن مقدار زیادی نور طبیعی به فضای داخلی و بهرهوری گرمایش حاصل از خورشید.
بسیاری از این پکیجهای دکوراتیو برای طراحی نمای خارجی ساختمان هم کاربرد دارند؛ از جمله الگوهای سیلکاسکرین، خمیر شیشه، شیشه چینی و شیشههای با چاپ دیجیتال.
آرشیتکتها به دنبال افزودن رنگ به پانلهای دکوراتیو بزرگ شیشهای نیز هستند، که نورگیری طبیعی را جذابتر هم میکند.
استفاده از شیشههای دکوراتیو در دکوراسیون منزل برای برندینگ و نمایش لوگوها، رو به افزایش است. شرکت «گلس پرو» برای نمایش برند بسیاری از کمپانیهای معتبر در فضای داخلی آنها محصول شیشهٔ دکوراتیو تولید و عرضه کرده است. این محصولات، دکوراسیون داخلی را زندهتر و پویاتر میکنند. تصویرسازی لوگو با چاپ دیجیتال با جزئیات بالا روی مدیای شیشهٔ دکوراتیو صورت میپذیرد.
شیشه متریالی است که با نور، رنگ و بافت منحصر به فرد خود، میتواند با هر نوع طراحی سازگار شود. به دلیل ویژگی عملکرد شیشه، از آن برای ساخت سطوح نوشتنی و بوردها با استفاده از ماژیک و وسایل مشابه استفاده میشود. تطبیقپذیری قلمزنی، رنگآمیزی و چاپ دیجیتال روی شیشه، امکان رنگ بخشی به لوگوی شرکتها و انتقال پیامهای بازرگانی و تبلیغاتی را در طراحیهای داخلی و طراحیهای خارجی نما امکانپذیر ساخته است.
صنعت شیشههای دکوراتیو، گزینههای فراوانی را برای مرتفع کردن دغدغههای حریم خصوصی طراحان و کارفرمایان در دسترس قرار داده است، که شرح آن در انواع محصولات قبلی، از نظرتان گذشت.
مناطق تمرکز در طراحی داخلی، بسیار مناسب برای کارگذاری شیشههای دکوراتیو در دکوراسیون منزل هستند؛ لابیها، دهلیزها و آسانسورها با سطوح شیشهای، به ویژه که لوگو یا مطالب مربوط به کمپانی مورد نظر روی آن نقش بسته باشد، احساسی زیبا از نظم، آرامش و اعتبار را به بیننده منتقل میکنند. دیوارهای اتاق کنفرانس و اعلانات، بسیاری از دکورهای عمودی، محیطهای تجاری، عمومی و بیمارستانی و نمای ساختمانها، مواضع بسیار مناسبی برای کارگذاشتن شیشههای دکوراتیو هستند.
مترجم و ویراستار دکتر شمس خلیلی
کابینت آشپزخانه، در قرن بیستم اختراع شد. پیشرو ساخت کابینتها، که در ابتدا جزو ساختمان هم نبودند و مبلمان به حساب میآمدند، شرکت هوسییر بود در دههٔ ۱۹۱۰، کابینتهای این شرکت که فضاهای ذخیرهسازی و سطوح کار داشت، تا پیش از سال 1920، دو میلیون دستگاه فروش کرد.
طراحی کابینتهای قبل از جنگ جهانی اول: آشپزخانههای معمول قبل از جنگ جهانی اول، کابینتهایی غیر متصل به دیوار داشتند که محفظههایی برای نگهداری مواد خشک داشت؛ اگرچه در خانههای بزرگتر، ظروف در اتاق غذاخوری نگهداری میشدند. غذاهای فاسد شدنی مانند شیر، گوشت و سبزیجات، به صورت روزانه تهیه میشدند.
دورهٔ صنعتی بعد از جنگ جهانی اول: افزایش تمایل برای ایجاد سهولت بیشتر در خانهداری، منجر به شکل گیری حرکات مطالعاتی صنعت دکور ساختمان در دههٔ 1920 توسط روانشناس صنعتی، لیلیان مولر گیلبرث شد. پیشرفتهای بعدی در طراحی آشپزخانه، زمینه را برای ظهور کابینتبندی پیشساختهٔ امروزی که جزو ساختار لخت خانه هستند، فراهم کرد. در آن زمان، سطوح کار کابینتها، عموماً از جنس لینولئوم یا فولاد ضدزنگ بود. پیشرفتهای فنآوری روز، به مرور امکان تولید کابینتها را در مقیاس صنعتی فراهم کرد.
طراحی داخلی کابینتهای بعد از جنگ جهانی دوم: در ایالات متحدهٔ آمریکا، سطوح روی کانتر از جنس لمینتهای پرسشده با فشار زیاد مانند فورمیکا، محبوبیت و گسترش زیادی پیدا کرد. لمینتها زمینه را برای ظهور سطوح ترازشدهٔ بدون درز، که در طراحیهای آشپزخانهٔ امروزی استفاده از آنها متداول است، فراهم کردند. اگرچه خود لمینتها شروع به جایگزین شدن با مواد سخت مانند فلزات، سنگها و حتی کوارتز کردند.
در اروپا، کابینتهای پیشساخته نیز، در دههٔ 1920 پا به عرصهٔ ظهور نهادند. بهینهسازی جنس موادی که در آنها به کار رفته و سبک بدون قاب کابینتها با مینیمالیسم معماری تداعی شوندهاش، یادبودی از طراحیهای بوهاوس است که در زمینهٔ طراحی آشپزخانه به سبک اروپایی ظهور و به زودی در همهٔ جهان گسترش پیدا کرد.
پدیدههای طراحی پست مدرن کابینت: عناصر دیگر طراحی آشپزخانه، بر انتخاب سیستم کابینتبندی تأثیر میگذارند؛ مثلاً آشپزخانههای پست مدرن، متمایل به حفظ ویژگیهایی مشابه: کف چوب سخت، تونهای رنگی سنگها و دیوارهای لخت به جای کاغذ دیواری هستند، که خود هارمونی ویژهای با کابینتهای مورد استفاده میطلبد.
مدلهای خاص، شامل معرفی امکانات گرانقیمتتری مانند اندازهگیریهای صرفهجویانه برای فضا، اجاقهای بیشتر، صفحات کانتر ضخیمتر(51 تا 76 میلیمتر)، کابینتهای پایه بلند، پرداختهای سنگی، کانتر مرتفع، لوازم آشپزخانهٔ متنوعتر، نورپردازی زیر کانتر و موضعی و سقفهای بلندتر(مثلاً حدود ۳ متر). اگرچه در طراحی روز، موارد فوق امکاناتی عادی محسوب میشوند، اما سیستم کابینت را در آشپزخانهها تغییر دادهاند.
آشپزخانههای امروزی: طراحی مدرن آشپزخانه، تا حدودی بر اساس نتایج مطالعات ارگونومی توسعه یافته است. بر این اساس، «عملکرد» بسیار مهم است. مثلاً یک تحقیق، به دست محققان انسانشناسی انجام شد که طی آن، تعامل مالکان خانهها با کابینتهای آشپزخانه
دکوراسیون منزل شان مورد بررسی قرار گرفت!
آشپزخانههای مدرن بزرگترند و کابینتهای بیشتری دارند. بعضی از آنها، حتی ممکن است تا ۵۰ دراور و درِ کابینت داشته باشند! در سیمای جدید آشپزخانهها، دراورهای عمیق برای ابزارآلات آشپزی، قفسههای بیرون کشیدنی برای اجتناب از خم شدن در خلال جستجو، کشوی اسفنجها در زیر قسمت مسطح سینک ظرفشویی، قفسههای بیرون کشیدنی یا مخفی سطل زباله، کشوهای ادویهجات، قفسههای عمودی نان و کلوچه، سایدهای دراوری تمام کشش و درهای کابینت با جکهای آرامبند به منظور بستهشدن بیصدا و خودکار درهای کابینت، همگی از محبوبیت وسیعی برخوردارند.
بسیاری از مالکان خانهها، با مشکل ظاهر نامطلوب آشپزخانهٔ کهنه برخورد میکنند، که راهحلهای آن به ترتیب نزولیِ هزینه، عبارت است از: برچیدن کابینتهای کهنه و نصب کابینتهای جدید(گرانترین)، جایگزین کردن پوستههای موجود با پوستههای نو(ارزانتر) و تعمیر و پرداخت کابینتهای موجود(ارزانترین؛ در صورتی که توسط خود مالک انجام گردد).
در سال 2009، تأکید بیشتری بر کابینتهای طراحی شده بر مبنای فاکتورهای زیست محیطی شد. کابینتهای موسوم به «کابینتهای سبز»، به تدریج محبوبیت بیشتری پیدا میکنند. از آنجایی که خانهها به سمت کاهش اتلاف حرارت و برودت پیش میروند، هوای داخل آنها کمتر تهویه میشود و این امر، گازهایی را که از رزینهای به کار رفته در فشردهسازی پودر چوبِ بدنهٔ کابینتها آزاد میشود، مورد توجه قرار داده است.
البته عوامل مؤثر بر کیفیت هوای داخل
خانهها به جنس کابینت محدود نمیشود؛ بلکه همهٔ مواد به کار رفته در اثاثیهٔ منازل، کف و دیوارها و پارچههای به کار رفته در دکوراسیون، مواد آزاد شده از فرآیند پخت و پز و قارچهای رشد یابنده تحت اثر رطوبت تولید شده در آشپزخانه، حمام و... و نیز، تهویهٔ ضعیف، همگی از عواملی هستند که بر این موضوع تأثیر میگذارند.
کابینتها جعبههای شش وجهی چوبی هستند که یکی از وجوه، درِ آنهاست.
چوب، انتخابی محبوب در قطعات کابینت، شامل کف، قابها، درها و پانلهای کناره است. البته سبک سنتی کابینتهای چوبی بسیار گران است و بسیاری از مصرفکنندگان، خواهان کابینتهایی با بدنههای فیبری و پرس شده هستند، تا در هزینههای آن صرفهجویی شود. قیمت چوب طبیعی با توجه به نوع آن، متفاوت است؛ مثلاً چوب ساج، گرانتر از گیلاس است، که آن هم گرانتر از چوب افراست و چوب افرا، خود گرانتر از چوب بلوط است. همانگونه که اشاره شد، چوب تر، گرانتر از فیبرهای لایهدار است که خود گرانتر از چوبهای پودری فشرده است.
بدنهٔ کابینت: بدنهٔ کابینت، معمولاً از چوب تر، یا چوبهای پودری فشرده ساخته میشود: به ویژه قسمتهایی که نیاز به شکلدهی ندارند؛ مانند: قفسهها، کنارههای کابینت یا کف دراورها. ضخامت متداول چوب فشرده، ۹/۵ تا ۱۹میلیمتر(۶/۴ میلیمتر برای کف دراورها) است. از آنجا که انتظار میرود کابینتها فرم و شکل خود را در طول زمان حفظ کنند و در شرایط تحمل وزن بالا، خم یا شکسته نشوند، لذا سختی و قدرت چوبهای به کار رفته در بدنهٔ آنها، از اهمیت زیادی برخوردار است.
قدرت و سختی چوبهای پودری فشرده، بسته به فرمولاسیون ساخت آنها تفاوت میکند و به رزین به کار رفته بستگی دارد. پانلهای لمینت شده، معمولاً با پیچ و میخ روی کار بسته میشوند؛ در حالی که چوبهای پودری، پیچ و میخ را به خوبی نگه نمیدارند و لازم است که با چسب، بست یا شیارهای قفلشونده برپاشوند. به طور کلی، کابینتهای ساخته شده از چوب لمینت، گرانتر هستند.
قابها و درهای کابینت در دکوراسیون داخلی: قسمتهای در و قاب در کابینت، میتوانند با استفاده از چوب تر، چوب سخت، بوردهای فیبری با چگالی متوسط یا امدیاف، بوردهای پودری، چوب لمینت یا ترکیبی از آنها ساخته شوند و پوششی تزئینی هم روی آنها را پوشش دهد. پانل متحرک درها، میتواند از چوب روکش دار با قابی از چوب سخت یا امدیاف ساخته شود. چوبهای سخت یا امدیاف میتوانند گوشههای منحنی یا تیز را به خوبی شکل دهند، که در گوشههای درها، پانلهای جلویی دراورها، یا قابهای نما کاربرد دارند؛ در حالی که چوبهای پودری وقتی که ساخته شدند، دیگر به راحتی نمیتوانند شکل گوشههای مناسبی به خود بگیرند. چوبهای لمینت شده هم بدون اینکه مغزشان آشکار شود، نمیتوانند گوشههای خوبی به وجود بیاورند.
وقتی که پانلهای امدیاف شکل داده شدند، میتوانند رنگآمیزی، یا با پوششهای منعطف مانند ترموفویل، پوشانده شوند. همچنین، در صورتی که گوشههای آنها مربع شکل(یا حدوداً مربع شکل) باشد، آنها را میتوان با روکشهای طرح چوب(که گاهی لایهٔ نازکی از چوب طبیعی هستند) یا لمینت فشار قوی پوشش داد.
امروزه، بسیاری از درهای کابینت و پانلهای جلویی دراورها، دارای هستهای از امدیاف هستند؛ آنها میتوانند با استفاده از چوبهای پودری که روکشی هم از جنس لمینت فشارقوی دارند، تزئین شوند. چوبهای طبیعی هم ترکیب برجسته و خوشآیندی از رنگ و طرح، جذب متغیر و لطافت پرداخت را همراه با تنوع جلوه در نورها و زوایای مختلف به نمایش میگذارند. جلوهٔ چوب طبیعی، اگر گوشههای آن شکل داده شده باشد، تنها با به کار بردن چوب سخت در ساخت پانلهای نما در کابینت حاصل میشود و اگر گوشههای آن شکل داده نشده باشد، با روکش چوب هم قابل شبیهسازی است.
همانگونه که قبلاً هم اشاره شد، رهیافتهای ذکر شده، در ساخت کابینت، با یکدیگر قابل ترکیب هم هستند. پوششهای شفاف مختلفی که طرح چوب را نمایان میکنند، عبارتند از شلاک، لاکر، وارنیش یا پلیاورتان، که کاربرد فرم خالص یا مخلوط آنها، میتواند ویژگیهای: رنگدانه دار کردن، سفید کردن، براق کردن، یا پر کردن خُلَل و فُرَج چوب را به سطح کابینت بدهد.
مترجم و ویراستار دکتر شمس خلیلی
یکی از گرایشهای جدید معماری، معماری در دکوراسیون داخلی سبز یا معماری پایدار است که اخیراً مورد توجه بسیاری از معماران معاصر جهان قرار گرفته است. معماری دکوراسیون داخلی از مفاهیم توسعه پایدار منشاء گرفته، سازگاری و هماهنگی با محیط زیست را در پی دارد. هدف از احداث بناهای سبز، بهبود یافتن آب و هوا، جلوگیری از اتلاف انرژی مصرف شونده برای فراهم کردن سرمایش و گرمایش و همچنین کاهش آثار منفی ساخت و ساز بر محیط زیست است.
احداث ساختمانهای سبز، به سلامت انسانهای ساکن در آن و در محیط اطراف آن کمک میکند. الهام گرفتن از طبیعت و استفاده از مصالح بادوام طبیعی و مناسب در عین تکیه بر منبع انرژی سولار برای گرمایش، روشنایی روزانه و تأمین الکتریسیتهٔ لازم برای ساعات غروب و شب، مواردی از استفادهٔ مستقیم از انرژیهای پاک و در دسترس است. بازیافت صحیح ضایعات مصالح ساختمانی هم در راستای همین استراتژیها، هزینههای تولید را کاهش میدهد. صرفه جویی و بهینه مصرف کردن انرژی و در رأس آن، کاربرد انرژیهای پایدار، هماکنون کمتر نقشی در فرهنگ ساحتمانی کشور دارد. به علاوه، در ساخت و سازهای مجتمعهای مسکونی به دست بخش خصوصی و به ویژه در احداث مسکن ثروتمندان، مبالغ قابل توجهی صرف اعمال تزئینات افراطی و بیاصالتی میشود که عمدتاً به ابزارسازی معروف و گاه، حتی خدشهدارکنندهٔ زیبایی نما یا دکوراسیون داخل بناست. انگیزهٔ صرف این هزینههای نامتعادل در زیورآرایی، القای جلال و شکوه و نهایتاً کسب رونق و موفقیت تجاری به ویژه در حرفهٔ بساز و بفروشی است.
این موضوع، متأسفانه به یک رویه در جامعه تبدیل شده است. به نظر میرسد که ارائهٔ رویکردهای زیباییشناسی مدرن، الگوهای بهینهسازی مصرف و احترام به محیط زیست و حقوق اجتماعی شهروندان به اذهان عمومی، بتواند به مرور منجر به جایگزینی روشهای علمی و منطقیتر به جای مدپرستی و درک محدود از زیبایی و سادگی در ساخت و ساز گردد.
اگر معماران ساختمانها بکوشند به جای قبول بی قید و شرط سلیقههای عامیانه و بازارپسند، با لحاظ کردن گزینههای بهبود دهندهٔ بیشتر، ذوق و سلیقهٔ عمومی را به تدریج در جهت پذیرش روشهای بهینهٔ یاد شده هدایت کنند، جای امیدواری هست که لوکسگرایی به روشهای درستتری پیادهسازی شده، اصول معماری مدرن و علمی، جنبههای متفکرانهتری را به ظاهر و عملکرد سازههای مسکونی ببخشد.
در واقع، معماران و معماران دکوراسیون منزل میتوانند رفته رفته به مردم بباورانند که طرحهای زیست محیطی و سازگار با اقلیم، اگر از دیدگاه زیبایی (و فارغ از در نظر گرفتن جنبههای رفاهی و ارگونومی، که از این نظرها بسیار پیشرفتهتر است) از تزیینات رایج کنونی پیشی نگیرد، کمتر از آنها هم نیست.
با اعمال طراحی سبز، منابع طبیعی، قبل، بعد و در طی روند ساخت، کمترین آسیب را دیده، مصالح به کار رفته در ساختمان، عمر مفید طولانی داشته، تا بیشترین حد، قابل بازگشت به چرخهٔ طبیعت خواهند بود. به عقیدهٔ کارشناسان شهرسازی، طول عمر زیاد مصالح در وهلهٔ اول، بهتر از استفادهٔ مجدد یا بازیافت آنهاست.
ساختمانها و دکوراسیون منزل باید طوری طراحی و ساخته شوند، که نیاز آنها به سوخت فسیلی، به کمترین حد ممکن برسد. این از مهمترین اهرمهای حفاظت از طبیعت و اجتناب از دخالت در زنجیرههای مختلف اکوسیستمهاست. اما برای عینیت یافتن مزایای این اصل، میبایست تعداد ساختمانهای بیشتری در کنار هم از آن تبعیت کنند، تا نتایج آن محسوس گردد؛ یعنی همان وظیفهٔ طبیعتدوستانه و فنآورانهای که امروز بر دوش معماران شهرهاست.
ساختمانها باید طوری طراحی و ساخته شوند، که قادر به بهرهگیری از اقلیم و منابع انرژی محلی باشند. شکل و نحوهٔ استقرار کل ساختمان، پیکربندی فضاهای داخلی و عایقبندی سطوح و مبادی آن میتواند به گـونهای باشد که موجب بهبود سطح رفاه و کاهش مصرف سوخت فسیلی گردد. این رهیافت، در گذشته نیز به دست متفکران معماری جهان، مانند رومیها و یونانیها به کار گرفته میشده است.
راه حل معمول درعصر حاضر برای تقابل با شرایط نامساعد اقلیمی در اکثر شهرهای کشورمان، یعنی کاربرد سامانههای تهویهٔ مطبوع، همراه با مصرف زیاد انرژی است، که آلودگی در طبیعت را به دنبال داشته، روشهای هوشمندانهٔ استفاده از آب، باد، سایه، نور خورشید و امکانات خود طبیعت برای کسب اعتدال، حتی به عنوان جنبهٔ کمکی هم در آن در نظر گرفته نشده است.
هر ساختمان، باید به روشی احداث شود که استفاده از منابع جدید را به حداقل رسانده، در پایان عمر مفید خود، به عنوان منبعی برای تولید سازههای دیگر قابل استفاده باشد. اگرچه گرایش این اصل به نفع گسترش ساختمانهای جدید است، اما باید اشاره کرد که چون درصد زیادی از منابع موجود در جهان در محیط مصنوعی کنونی به کار رفتهاند، ترمیم و ارتقاء وضع سازههای فعلی برای کاهش آثار سوء زیست محیطی، امری با اهمیت برابر با خلق سازههای جدید است؛ چرا که منابع کافی و ارزان برای احداث محیطهای مصنوعی در جهان وجود ندارد که بتوان برای بازسازی هر نسل از بناها، مقداری جدید از آنها را مورد استفاده قرار داد.
اغلب در مواردی که دسترسی به منابع جدید محدود میگردد، روشهایی ابداع میشوند که بر اساس آنها، ساختمانهایی را که در گذشته ساخته شدهاند، میتوان برای مقاصد دیگر استفاده کرد؛ با این حال، تغییرات ضروری هم میتوانند باعث تغییر شکل اساسی بنا شوند. البته این دیدگاه در تقابل با حفظ میراث فرهنگی و تمایل اقشاری از جامعه به حفظ ساختمانهای سنتی و کهن، باعث درگرفتن مناقشاتی میگردد، که برای حل و فصل کردن آنها، میبایست در بررسی اولویتهای زیستمحیطی، بهبود سطح زندگی اجتماعی و همچنین هویت و فرهنگ تعادلی برقرار کرد و به توافق نظر رسید.
معماری سبز به همهٔ افرادی که از ساختمان استفاده میکنند، احترام میگذارد. معماران به تدریج از وجود سموم شیمیایی مختلف در سایتهای ساختمانی آگاه شده اند و به تازگی استفاده از مواد عایـق دارای ترکیبات «کلروفلوئوروکربن» در ساخت بناها ممنوع شده است. روز به روز تسهیلات بیشتری برای استفادهٔ معلولان، نابینایان، کودکان و سالمندان در معماری مدرن فراهم میشود. نیازهای روانی و آسایش روح انسان در کنار مسائل رفاهی و ایمنی سازه، هر روز بیشتر از قبل در نظر گرفته میشوند و تلاش میگردد که ساختمانها با تأثیر شادی آفرینی و توجه به رضایت از زندگی در «خانه»، ساخته شوند.
گلن مورکات، معمار استرالیایی، میگوید: «ساختمان باید زمین را به گونهای آرام و سبک لمس کند». این جمله، ویژگیی از تعامل میان ساختمان و سایت دربرگیرندهٔ آن را ابراز میکند که برای فرآیند سبز، امری ضروری است. ساختمانی که انرژی را بیرویه مصرف میکند، آلودگیساز و با کاربران خویش بیگانه است؛ در نتیجه، با توجه به این دیدگاه، هرگز زمین را به گونهای آرام و سبک لمس نمیکند.
در واقع، نمیتوان بنا را از سایت ساخته شده در آن خارج نمود و شرایط قبل از احداث را دوباره در سایت احیا کرد. در صورتی میتوانیم بگوییم که اصل فوق در یک معماری سبز کاملاً اجرا شده است، که بتوان در هنگام پایان کاربری یک سازه، آن را طوری جمعآوری کرد که سایت دربرگیرندهاش با کمترین تغییر، به شکل اولیهٔ خود بازگردد؛ مسئلهای که در احداث نمایشگاههای موقت، بسیار حائز اهمیت است.
تمامی اصول سبز، میبایست در روندی کلنگر برای ساخت محیط مصنوعی به کار گرفته شوند. معماری سبز، باید بیش از یک ساختمان منفرد قطعه خود را شامل شود و یک شکل پایدار از محیط شهری را ارائه کند.
مزایای ساختمان سبز عبارتند از:
استفاده از انرژیهای طبیعی در ساختمان
ثبات محیط داخلی ساختمان
استفاده از پساب ساختمان در تأمین آب مورد نیاز برای آبیاری فضای سبز
بهینه سازی مصرف انرژی و کاهش اتلاف آن
توجه به اقلیم منطقه
استفاده از مصالح قابل بازیافت غیرمضر از نظر شیمیایی که دوست سلامت انسان هستند.
ساخت با نزدیکترین مصالح به طبیعت
کاشت گیاهان طبیعی به عنوان الهام دهندهٔ طراحی زنده
اجتناب از صدمه رساندن به وضعیت طبیعی اراضی منطقه
کمک به بهبود کیفیت زندگی در سایهٔ گرایش به حفظ محیط زیست
سازگاری معماری ساختمان با در نظر گرفتن شخصیت اکولوژی منطقه
مترجم و ویراستار دکتر شمس خلیلی